BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 15, 2010

Tanda-tanda kematian seseorang


Hari nih aku na berkongsi sedikit ape yg aku terjumpe dekat dlm bilik aku..sedang2 aku mengemas bilik, aku terjumpe 1 Cd dalam bilik aku tuh..so aku pon ta bpe ingt ape isi kndungan dalam Cd 2h..aku pon rase mcm na tgk ape ade kandungan dlmnye..dgn pntas, aku ke meje dan pasang Cd tuh kat dlm laptop aku.. So ape yg aku tgk, ade perisian yg menginsafkan aku.. Satu slide yg menggambarkan tanda-tanda kematian seseorang..Jd mase aku bace2, timbul rase keinsafan dan rase takut akan dtgnye hari kematian.. Tbe2 terfikir, mcm mne keadaan semase kite mati nnti sama ada dalam keadaan beriman atau sebaliknye.. Subhanallah...Maha suci Allah, Hanya ibadah dan amalan kite kpd Nya sahaja dpt menentukan segalanya...




TANDA - TANDA KEMATIAN SESEORANG

100 hari - Seluruh badan akan rasa bergetar

  60 hari - Pusat rasa bergerak - gerak

  40 hari - Daun Dengan nama orang yang akan mati di Arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.
 
7 hari - Mengidam makanan

5 hari - Anak lidah bergerak - gerak

3 hari - bahagian tgh dahi bergerak - gerak

2 hari - seluruh dahi rasa bergerak - gerak

1 hari - terasa bahagian ubun bergerak - gerak di antara waktu Subuh dan Asar 

Saat akhir - Terasa sejuk dari bahagian dari bahagian pusat ke tulang Solbi (di bahagian belakang badan)



Bila Malaikat Menyabut Nyawa


Baginda Rasulullah S.A.W bersabda:

 Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut.. “

Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar.”

Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.”
 
 “Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu.”


Sambung Rasullullah S.A.W lagi

Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibril A.S akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilingnya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S.”

Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S akan menebarkan sayap di sebelah kiri. Maka orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di sekelilingnya. Ini adalah kerana terlalu takutnya dia apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.”
  


Wassalam...






0 comments: